Drejebog for smagninger

Smagninger for medarbejderne i køkkenet

Smagninger i køkkenet er en god måde at opøve og udvikle din smagssans. Ved at øve din smagssans bliver du bedre i stand til at kende forskel på kvaliteten af forskellige råvarers og produkters smage, aromaer og konsistenser.

Når du i en smageseance smager på en råvare i dens mest oprindelige form, får du en oplevelse af råvarens mest ideelle smag, og du vil efterfølgende have lettere ved at smage forskellen på andre lignende råvarer og produkter.

Med en øvet smagssans vil du bedre kunne udvælge nye produkter til produktionen og lettere finde alternativer til problematiske produkter.

Sådan arrangerer du en smagning

Skal du arrangere en smagning for medarbejderne i dit køkken, skal du først sætte dig ind i produktet/råvaren og smage på en masse forskellige variationer af produktet. Udvælg herefter 5 eller 6 produkter, som du vurderer:

  • Repræsenterer bredden af produktet godt.
  • Er relevante for medarbejderne at smage på.
  • Giver medarbejderne en spændende, indsigtsgivende og øjenåbnende smagsoplevelse.

Du skal bruge:

  • Et egnet lokale.
  • Tallerkener, skeer, drikkevand, glas og servietter.
  • 5 ‐ 6 variationer af den råvare, der skal smages på. Det er vigtigt, at produkterne er i ens beholdere markeret med tal, farver eller andet, så kun du og eventuelle medarrangører ved, hvilket produkt, der er i hvilken beholder.

Program for smagningen:

  1. Velkomst v. arrangørerne – introduktion af temaet for smagningen, hvem der står for hvad, hvorfor vi smager, herunder smagningens formål og hvor længe seancen vil vare.
  2. Medarbejderne instrueres i at bemærke, hvilke smage der er i produkterne og smagsforskellen fra produkt til produkt. Der skal ikke noteres i skemaer eller lignende.
  3. Der smages i 3 runder:
    1. Smag på produkterne men uden at sige noget til hinanden.
    2. Smag igen, denne gang må smagene og deres forskelle vurderes og vendes med naboen.
    3. Hvis medarbejderne ikke kommer op og smager af sig selv, så inviterer arrangørerne dem med op og smager. Det er bedst, hvis alle smager på det hele – inklusiv dig og dine medarrangører. Så er det nemmere for alle at snakke med bagefter.
  4. Slut af med spørgsmålet: “Er der noget I savnede?”, så næste smagning kan blive endnu bedre.

Efter smagningen skal du undersøge pris, tilgængelighed, egnethed og så videre på de produkter, der vakte mest begejstring. Herefter kan de indkøbsansvarlige i køkkenet vurdere, hvorvidt der eventuelt er gamle produkter i jeres sortiment, der skal udskiftes med nye. bliver der ændret i jeres sortiment er det vigtigt, at alle medabrejdere blvier informeret om det, så de oplever, at deres smagsvurderinger bliver lyttet til og brugt.

Medarbejdernes kommentarer til smagningen skal du tænke med i forberedelsen til næste smagning.