Planlægning

Mayonnaisen skiller igen! Hvad gør vi?

En god grund til at lave en film er at vise sine kollegaer, hvordan en mayonnaise skal laves, så den ikke skiller.

Når først I har besluttet jer for at lave en film, skal I tage stilling til og blive enige om:

Formål: Hvilket problem skal filmen løse? Holder vi fast i eksemplet med mayonnaisen, der skiller, vil formålet med filmen her være:

  1. At blive enige om, hvordan mayonnaisen skal laves korrekt, så den ikke skiller.
  2. At filme, hvordan den laves korrekt, så alle i køkkenet kan se filmen og lære, hvordan det skal gøres, og køkkenet dermed undgår skilt mayonnaise i fremtiden.

Emne : Hvad er i fokus – metodik, betjening af maskine, ergonomi? For at sikre, at filmen bliver anvendelig og brugbar, er det vigtigt, at I fra starten afgrænser jer til ét konkret fokus. Ellers kan I nemt komme på afveje undervejs i processen og ende op med et produkt, der vil for meget og ikke løser det oprindelige problem. Hellere mange små korte film med præcist fokus, end få lange med flere, rodede budskaber.

Målgruppe: Hvem er indholdet tænkt til?

Anvendelsessituation: Skal filmen stå alene, eller skal den vises sammen med en superbruger på området?

Indhold: Hvad skal filmen indeholde meget kort? I vores eksempel er det selve fremstillingen af mayonnaise.

Hvor: Hvilket sted i køkkenet, det er mest hensigtsmæssigt at filme – i dette tilfælde ved et bord og ved røremaskinen.

Hvem: Hvilke personer skal være med i filmen – én eller flere medarbejdere?

Hvornår: Hvilket tidspunkt skal I filme? Det kan være en idé at vente til et tidspunkt, hvor der ikke er høj aktivitet i køkkenet, så der er plads og ro til at filme.

Form: Skal filmen indeholde fotos, video, baggrundslyd, speak, tekst og hvor længe skal den vare?

Når ovenstående er på plads, er det tid til at lave jeres drejebog.